BengtO skrev:Jag har personligen lite svårt för alla dessa fasta bakgrunder/inredningar. Tycker att de tar bort alldeles för mycket yta från terrariet. Jag använder bara naturmaterial som svarttorv, rötter (ej mangrove), korkek, xaxim m.m. Genom att bygga bakgrunder med dessa material blir det gott om plats även under och bakom dessa där grodorna gillar att hålla till.
Även ditt sätt att bygga måste väl ta en del av bottenytan?
BengtO skrev:Det blir oxå lätt att ändra och göra rent ett terrarie som är inrett på detta sätt.
Du monterar alltså inte fast grejorna utan låter det hela bara "luta sig" mot varandra, eller? Det verkar bli en hel del håligheter och grottor (vilket är bra för grodorna) men att det blir lättare att städa känns tveksamt.
BengtO skrev:De grenar jag använder är nästan uteslutande Tall. Dessa tar jag från tallar som växer utsatta för kraftig vind. OBS, man använder de gråa döda grenarna utan bark. Det går att hitta vackert vridna, skruvade grenar som blir mycket vackra i terrariet.
Jag håller med dig helt och fullt om detta. Dessa "naturpatinerade" grenar/rötter kan vara oerhört vackra.
BengtO skrev:Ibland limmar jag fast lite "hyllor" av xaxim på lämpliga platser.