Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Sluttande bakgrund

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Carlsson
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Re: Sluttande bakgrund

Inlägg av Carlsson »

BengtO skrev:Jag har personligen lite svårt för alla dessa fasta bakgrunder/inredningar. Tycker att de tar bort alldeles för mycket yta från terrariet. Jag använder bara naturmaterial som svarttorv, rötter (ej mangrove), korkek, xaxim m.m. Genom att bygga bakgrunder med dessa material blir det gott om plats även under och bakom dessa där grodorna gillar att hålla till.

Även ditt sätt att bygga måste väl ta en del av bottenytan?
BengtO skrev:Det blir oxå lätt att ändra och göra rent ett terrarie som är inrett på detta sätt.

Du monterar alltså inte fast grejorna utan låter det hela bara "luta sig" mot varandra, eller? Det verkar bli en hel del håligheter och grottor (vilket är bra för grodorna) men att det blir lättare att städa känns tveksamt.
BengtO skrev:De grenar jag använder är nästan uteslutande Tall. Dessa tar jag från tallar som växer utsatta för kraftig vind. OBS, man använder de gråa döda grenarna utan bark. Det går att hitta vackert vridna, skruvade grenar som blir mycket vackra i terrariet.

Jag håller med dig helt och fullt om detta. Dessa "naturpatinerade" grenar/rötter kan vara oerhört vackra.

BengtO skrev:Ibland limmar jag fast lite "hyllor" av xaxim på lämpliga platser.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Ja, jag limmar inte fast inredningen (ev lite xaxim). Grodorna kan klättra igenom, bakom och delvis under materialet. På så sätt tar jag inte bort utan snarare ökar ytan i terrariet.
Vad jag menar med att det är enklare att göra rent är att jag kan ta ut inredningen och göra "glasrent".
Jag säger inte att nån annan metod är fel, utan bara hur och varför jag gör som jag gör.
Användarvisningsbild
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

OK,
jag trodde du menade bottenytan. Totalytan som grodorna kan vara på blir helt klart större med en mer "porös" bakgrund.

Eftersom du kan ta ut alltihop så blir det naturligtvis enklare att städa. Själv kan jag inte göra det utan en massa jobb för alla växter som sitter fast överallt.
mvh Thomas

Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Carlsson skrev:Eftersom du kan ta ut alltihop så blir det naturligtvis enklare att städa. Själv kan jag inte göra det utan en massa jobb för alla växter som sitter fast överallt.
Städa??? Tar ni ut allt ur era terrarium och "städar"? Det kallar jag omstart... Inget jag skulle göra så länge terrariet fungerar.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Användarvisningsbild
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

För mig betyder "städa" att ta bort visset/ruttet växtmaterial, putsa rutor och, naturligtvis, klippa Pumilian.
mvh Thomas

JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av JMSvenungson »

BengtO skrev:Jag har personilgen lite svårt för alla dessa fasta bakgrunder/inredningar. Tycker att de tar bort alldeles för mycket yta från terrariet.
[...]
Ibland limmar jag fast lite "hyllor" av xaxim på lämpliga platser.
Tanken var inte att luta ut plattan så den täcker halva botten utan snarare cirka 5 centimeter av de 45 jag har tillgängligt. Visst, det blir mindre, inget snack om det men jag tyckte ändå att det kunde vara värt det (bland annat av den anledningen Fredrik nämner, ljuset för växternas skull).
Inte för att jag inte förstår din poäng skall dock nämnas, jag insuper alla åsikter i det här stadiet. Ingenting är bestämt än. ;)

Att sätta lite hyllor tänkte jag också göra faktiskt, min plan var att "armera" med rostfri tråd och använda silikon. Hur bär du dig åt?

Angående mangrove, varför använder du inte det?
//JMS
BengtO
Styrelse
Styrelse

Inlägg av BengtO »

Pny skrev:
Carlsson skrev:Eftersom du kan ta ut alltihop så blir det naturligtvis enklare att städa. Själv kan jag inte göra det utan en massa jobb för alla växter som sitter fast överallt.
Städa??? Tar ni ut allt ur era terrarium och "städar"? Det kallar jag omstart... Inget jag skulle göra så länge terrariet fungerar.
Nej, det är väl inget jag gör varje vecka precis. Men jag har ju hållit på ett tag och när terrariet har varit igång några år (ibland 10-15 år) så vill man göra en grundlig rengöring, men framförallt vill jag ändra utseende/inriktning då och då. Det är oxå ibland vad som behövs för att stimulera till lek.
BengtO
Styrelse
Styrelse

Inlägg av BengtO »

JMSvenungson skrev:
BengtO skrev:Jag har personilgen lite svårt för alla dessa fasta bakgrunder/inredningar. Tycker att de tar bort alldeles för mycket yta från terrariet.
[...]
Ibland limmar jag fast lite "hyllor" av xaxim på lämpliga platser.
Tanken var inte att luta ut plattan så den täcker halva botten utan snarare cirka 5 centimeter av de 45 jag har tillgängligt. Visst, det blir mindre, inget snack om det men jag tyckte ändå att det kunde vara värt det (bland annat av den anledningen Fredrik nämner, ljuset för växternas skull).
Inte för att jag inte förstår din poäng skall dock nämnas, jag insuper alla åsikter i det här stadiet. Ingenting är bestämt än. ;)

Att sätta lite hyllor tänkte jag också göra faktiskt, min plan var att "armera" med rostfri tråd och använda silikon. Hur bär du dig åt?

Angående mangrove, varför använder du inte det?
Jag tycker helt enkelt att det är fult. Dessa rötter har legat och delvis formats under vatten och det syns och ser i mina ögon "fel" ut. "Våra" grodor lever på land. Är ju van att se och ha dessa rötter i akvarier så känslan blir ett akvarie utan vatten. Men rent funktionellt är det väl ingen skillnad, för utom att det är svårt att hitta mangrove i de former och format som jag vill ha.
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Snackar man om olika rötter så är ju Mopani (den är ju dessutom oftast tvåfärgad!) och även andra "arter" av akvarierötter ett alternativ också....som dessutom inte heller ruttnar så lätt. :|
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
davide82
Kontakt:

Inlägg av davide82 »

Garvsyran i tallen ställer inte till problem i terrariumet då?
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"