Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

pilgifts drömmar.....när det nu blir....

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

pilgifts drömmar.....när det nu blir....

Inlägg av tummen »

Eftersom jag kapade en tråd förut så gör jag nu istället en egen tråd....

Jag har alltså funderingar på att bygga om ett akvarium till terrarium, om frun så småningom "välsignar projektet" alltså..... ;)

Jag tycker man borde kunna sätta nät uppe och nere med luckor/dörrar emellan dessa så borde man få någorlunda lagom ventilation.
Ett alternativ är att ta bort ena kortsidan och använda denna ände som "uppåt" på terrariet, då kan man ju sätta ventilation i taket och nere under dörren, lite snyggare kanske.....dessutom kan man få till UV-ljus genom nättaket med.....

Jag har två alternativ:
Alt1:
använda befintligt akvarium och bygga om detta till terrarium, (ta bort frontrutan) med bottenavlopp, ventilation ovanför(i taket) och under terrariedörren, sprinklersysten från gardena.....(eventuellt BTN-slimline bakgrunder på 3 väggar), mått 50*40*30 (b*d*h).

Vilka arter av grodor kunde passa i det terrariet om jag satsar på detta? Tänkte mest på 1.2 E.tricolor......eller kanske 1.1 D.t.azureus?

Alt2.
Bygga om (ta bort en hylla i) det skåp som förut nämnda akvarium står i tillsammans med ett till likadant, och ersätta dessa två med ett terrarium på 50*40*80 cm istället, "inbyggt/inställt" i skåpet. Med ungefär samma utrustning som förut, vattenfall, gardenasprinklers, bottenavlopp mm. Jag tänker mig att det i ett så pass stort terrarium borde rymmas två arter, kan ni ge exempel på vilka? E.tricolor + D.t.azureus/D.auratus?
Senast redigerad av 2 tummen, redigerad totalt 29 gång.
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
tummen

Re: pilgiftdrömmar.....

Inlägg av tummen »

Någon som har nå´t svar på mina frågor? :?: :?: :?:
Thomas

tummen

Inlägg av tummen »

Hallåååååå!? :? Är det någon här som kan svara? :?:
Thomas

snakepit

Inlägg av snakepit »

det enda jag har att säga är att jag skull inte välja azureus med ett terrarie på 30 höjd, mina klättrar ganska mycket, hade absolut valt att ha ett högre. dessutom är det mycket enklare att få in växter om man har lite höjd att arbeta med.
tummen

Inlägg av tummen »

snakepit skrev:det enda jag har att säga är att jag skull inte välja azureus med ett terrarie på 30 höjd, mina klättrar ganska mycket, hade absolut valt att ha ett högre. dessutom är det mycket enklare att få in växter om man har lite höjd att arbeta med.
Det där med växter och högre terrarium har jag hört förr, och senast idag så var jag i blomsteraffären och insåg att utbudet av bromelior som "platsar" i mitt akvarie/terrarie är GANSKA begränsat, får nog specialbeställa i så fall.
Men efter vad jag hört så skall ju azureus vara mera markbunden än de flesta mindre arer? Men man får väl i så fall ge dem några grenar/tunna rötter att klänga runt i.....sedan vet jag i och för sig också att grodorna ibland inte bryr sig om vad vi människor skrivit i böcker; de klättrar glatt meterhögt i djungeln ändå.....Har du tips på andra arter som skulle passa i ett terrarium med 30 cm höjd?
Thomas

Användarvisningsbild
max_lindholm
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av max_lindholm »

Tja!
Mitt första terrarium för var också fixat av ett akvarium...
Själv löste jag luftkonditioneringen med en liten fläkt!
Byggde alltså en ram ovanpå akvariet av trä och fällde in en
för datorer avsädd fläkt. Fläkten var via en timer inställd att blåsa
10min varannan timme, detta räckte till att inte framglaset blev
intäckt av fukt, men håller fuktigheten ändå hög.
Beroende på hur hög ram man gör så får terrariet också mera takhöjd...
Och därmed växterna mera utrymme att växa! :) Hade inget nät ovanpå
utan hade terrariet täckt med glas, för att hålla luftfuktigheten på rätt
nivå!

här ännu bild på mitt gamla terrarie... ;)
Bilagor
myynti_01.jpg
"Frogs have it easy, they can eat what bugs them."
tummen

Inlägg av tummen »

Du lyfte alltså av taket/glasen när det var dags att mata och sköta om terrariet? Tack för tipsen! :)

Men om jag skall göra detta så får det nog ändå bli att bygga om akvariet med lucka frampå istället för att öppna ovanifrån, och då kan jag ju lika gärna göra ventilationen under dörren och i taket när jag ändå håller på....
:mrgreen:
Thomas

BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Du kan utanvidare hålla grodorna i ett terrarie som är 30cm högt. Men vill du ha ett snyggt terrarie där du kan se deras "normala" beteende så skulle jag dubbla höjden. Jag föredrar oxå djupa terrarier så att det finns gott om plats för grodorna att "vara i fred". I sådana terrarier tycker jag att de inte blir så stressade och skygga.
tummen

Inlägg av tummen »

BengtO skrev:Du kan utanvidare hålla grodorna i ett terrarie som är 30cm högt. Men vill du ha ett snyggt terrarie där du kan se deras "normala" beteende så skulle jag dubbla höjden. Jag föredrar oxå djupa terrarier så att det finns gott om plats för grodorna att "vara i fred". I sådana terrarier tycker jag att de inte blir så stressade och skygga.
I det här fallet så är 3 sidor täckta, så de skulle då få mycket lugn och ro eftersom bara framrutan är "öppen" för insyn. ;)

Eftersom du är så pass erfaren så kan du väl upplysa mig om vilken ART och HUR MÅNGA du skulle hållit i ett så pass litet/lågt terrarium, och vilka arter/hur många som skulle rymmas om jag ökade höjden till 80 cm istället...... :? :?: :shock:
Thomas

BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

I ett 30 högt, ett par-trio någon mindre art eller leuco-auratus-vittatus-tricolor-mindre tinc.
80 högt 2-4 leuco m.fl(se ovan) och ett par eller grupp (beroende på art) av någon Ranitomeya-art (eller liknande).
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"